מרן הרב עובדיה יוסף פסק: על רופא יהודי להתחמק ולהימנע בשבת מלהעניק טיפול רפואי לחולים נכריים ומחללי שבת. רופאים חילונים תוקפים: "הוא ירבה מחלוקת, כי בבסיסו הוא מהווה הנחיה להתנהלות גזענית". הוא שולל מקרים שבהם יימנע מלטפל בחולים שאינם יהודים". הסיפור המלא

מרן הרב עובדיה יוסף (צילום: פלאש)

פסק הלכה של הראשון לציון, מרן הגאון רבי עובדיה יוסף, לפיו על רופא יהודי להתחמק ולהימנע בשבת מלהעניק טיפול רפואי לחולים נכריים ומחללי שבת, מעורר סערה.

בביטאון ש"ס, 'יום ליום', פורסם בסוף השבוע פסק הלכה של הרב עובדיה יוסף, לפיו מותר לרופא היהודי לטפל בחולים הללו ולחלל שבת עבורם, אך רצוי שיתחמק מכך, ואם אינו יכול להתחמק, שיעשו זאת שניים ביחד.

"רופא ירא ה' שעובד בבית חולים בשבת", מצוטט הגר"ע יוסף בגיליון התורני 'עונג שבת' של 'יום ליום', "מעיקר הדין מותר לו לטפל בחולים נכרים שיש בהם סכנה המאושפזים בבית החולים, גם במלאכות דאורייתא".

ההיתר לרופא לטפל בשבת בחולה גוי הוא "בלבד שיכוין שעושה כן כדי להציל עצמו מעונש השלטונות, והצלת נפשות חולי ישראל המטופלים על-ידי רופאים נכרים בבתי חולים בחו"ל".

עם זאת, בהמשך הפסק מסתייג הרב עובדיה וכותב כי "ומכל מקום, כל מה שאפשר לו להשתמט, כגון שמתנצל שהוא עסוק בטיפול בחולה יהודי אחר וכיו"ב חייב לעשות כן. ומה טוב שהנהלות בתי החולים שבארץ ישראל, ידאגו שיהיו רופאים ואחיות נכרים, שיטפלו בחולים נכרים, ורופאי ישראל יטפלו רק באיסורי שבות דרבנן".

בהמשך הפסק, כותב הרב עובדיה כי מאותה הסיבה מותר לרופא לטפל ביהודי חילוני מחלל שבת. "מלבד מה שיש להתיר מפני שיש לתלות שהרהרו תשובה בלבם, יש להתיר גם מהטעם הנ"ל שיש לחוש שגם רופאים חופשיים יסרבו לטפל בחולים דתיים, ויבואו לידי סכנה".

מאותה הסיבה, מתיר הרב לרופא לחלל שבת ולטפל בחילוני שנפצע בתאונה מתוך חילול שבת. אך הוא מוסיף עצה והסתייגות. "ונראה עוד לתת עצה לרופאי ישראל החרדים לדבר ה', שכאשר יש צורך לטפל בשבת בחולים גויים, או במחללי שבת בפרהסיא, יעשו המלאכות דאורייתא על-ידי שניים ביחד, כי שניים שעשאוה פטורים".

פסק ההלכה הזה מעורר כמובן סערה בכלי התקשורת החילונים. הבוקר, ב'ידיעות אחרונות', תוקף ד"ר אהרן פרימרמן, מבית החולים 'הל יפה' בחדרה, את פסק ההלכה.

לדבריו, הוא שולל את הפסק לחלוטין. "אני ועמיתיי מטפלים בחולים על פי שיקולים רפואיים בלבד", אומר ד"ר פרימרמן, ומוסיף כי "פסק הלכה כזה אינו מוסרי ואינו אנושי".

על מימוש פסק ההלכה, אומר ד"ר פרימרמן: "הוא ירבה מחלוקת, כי בבסיסו הוא מהווה הנחיה להתנהלות גזענית". הוא שולל מקרים שבהם יימנע מלטפל בחולים שאינם יהודים, ומצהיר: "לא אסכים לשום הוראה שמשמעותה מניעת טיפול בהתאם למיטב הבנתי הרפואית".


מקור: http://www.kikar.co.il/%D7%A2%D7%9C-%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%90-%D7%9C%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%9E%D7%A7-%D7%9E%D7%9C%D7%98%D7%A4%D7%9C-%D7%91%D7%92%D7%95%D7%99-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA.html#