נפסק בהלכה בין י"ז בתמוז לתשעה באב אין להכות את הילדים, ומה עם שאר השנה? • וגם, האם החובה ההלכתית להכות ילד מעל גיל 12 בחגורת עור עדיין תקפה בימינו.

ב' באב תשעד   14:57   29.07.14

שלמה המלך אמר "חושך שבטו שונא בנו", או במילים אחרות – אם רוצים לחנך את הילד כמו שצריך, צריך להכותו. אבל לא כתוב בפסוק כמה צריך להכות, והאם כל ילד צריך להכות, ובאיזה גיל ועל אלו מעשים.

לאחרונה שמענו על הורים שהתעללו בילדים בצורה נוראה. צריך להזהר מאד, ומומלץ לכל הורה להתייעץ רבות ולשקול במאזני צדק לפני עשיית מעשה, וכדאי להוועץ במורה הוראה. חשוב גם לזכור שהחוק במדינת ישראל אוסר כמעט בכל המקרים להכות ילד לצורך חינוכו.

בספר נעימות נצח, מהרב יעקב שכנזי שליט"א, חתנו של הרב יהודה צדקה זצ"ל, ריכז ואסף הרבה דינים של חינוך, בהרבה מהדינים המובאים להלן נעזרנו בספר הזה.

– אסור לאיים על ילד "אם תעשה כך וכך אכה אותך", אלא אם צריך להכות אותו יש לעשות את זה מיד, ולא לאיים ולגרום לו לפחד זמן רב (קצור שלחן ערוך).

– כשמכה ילד, לא יכה אותו הרבה מכות יחד, אלא כפי הצורך, ולא יכה בזמן שהוא כועס כדי שלא יכה יותר מהנחוץ (אבן שלמה).

– מחנך שמכה ילדים יותר מכמה שראוי להכות אותם (יש לשאול רב) מסלקים אותו מתפקידו (שו"ע הרב).

– כשמכה ילד, לא יכה אותו במקל, ולא יחזיק בידו מקל, אלא יכה ברצועה קטנה, וגם בה לא יכה מכות אכזריות (ר"מ פיינשטיין).

– והחלק האקטואלי: מי"ז בתמוז עד אחרי תשעה באב לא יכו את הילדים בכלל, ואפילו ברצועה (משנה ברורה).

– רצוי להכות את התלמידים רק ביד, כדי שהמלמד ירגיש אם הכאב גדול יותר ממה שצריך, ויחדל מלהכות (ר´ משה אוירבך).

– אסור למלמד להכות את התלמידים בגלל מדות רעות שיש בהם, אלא רק לאב מותר להכות בגלל המידות (ר"מ פיינשטיין).

– ילד שאינו רוצה ללמוד, מגיל חמש מדבר עימו בנחת, מגיל שש מכהו בעדינות, ומגיל 12 יורד עמו לחייו, כלומר מכהו בכח ברצועה (מהרש"א).

– על קללה ושבועה ושקר צריך להקפיד מאוד, וכן על המחלוקת ולשון הרע ורכילות ושמירת כל המצוות צריך להכות. (אבן שלמה).

ושוב נזכיר, מכות לילדים זה לא משחק ילדים, תחשבו פעמיים ושלוש לפני שמכים פעם אחת.


מקור: http://www.kikar.co.il/amp/1903